De informatiebijeenkomsten voor medewerkers van huisartsenpraktijken bij de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland trokken veel belangstelling. Tijdens zeven drukbezochte avonden kregen de aanwezigen een goede indruk van de zorgverlening door de meldkamer. Na afloop werd actief om feedback en suggesties gevraagd om de samenwerking tussen de meldkamer en huisartsen verder te versterken.
Complimenten
Uit de feedback blijkt dat er veel respect voor de werkzaamheden van de centralisten wanneer ze melders bijstaan tijdens veelal zeer stressvolle momenten. Huisartsen en doktersassistenten vinden het snelle, vriendelijke en professionele handelen tijdens spoedoproepen erg prettig. Ook de duidelijke communicatie en de fijne begeleiding tijdens de gesprekken worden gewaardeerd.
Verbetersuggesties
Er kwamen ook voorstellen om de samenwerking te verbeteren. Huisartsen en doktersassistenten stelden voor om een overzichtelijke handleiding te ontwikkelen met de telefoonnummers van de meldkamer, de SBAR en een uitleg van veelgebruikte afkortingen. Een dergelijke handleiding kan volgens hen bijdragen aan een efficiëntere samenwerking, wat ook noodzakelijk is gezien de toenemende werkdruk, de vergrijzing en de druk op de zorg door personeelstekorten.
Aandachtspunten
Verder werd aangegeven dat de wachttijden soms lang zijn wanneer ze het spoednummer bellen. Ze begrijpen dat burgers voorrang krijgen, maar soms is bij huisartsen de urgentie ook hoog. Ook zien huisartsen en doktersassistenten mogelijkheden voor een bewustwordingscampagne, gericht op het informeren van publiek over wanneer ze hun huisarts kunnen bellen en wanneer 112 gebeld moet worden.
Waardevol
De bijeenkomsten werden door zowel de meldkamer als de huisartsen en doktersassistenten als waardevol en helpend ervaren voor het gezamenlijke doel; het optimaal afstemmen van de zorgverlening op de toenemende en vaak ook complexere zorgvraag.