Met spoed medische hulp nodig?

Bij spoed en levensbedreigende situaties bel je 112. Heb jij of iemand in je omgeving met spoed medische hulp nodig, dan krijg je één van de verpleegkundig centralisten van de Meldkamer Ambulancezorg aan de lijn. De situatie is spoed wanneer een eerste onderzoek of behandeling niet uitgesteld kan worden tot een bezoek aan de huisarts of huisartsendienst.

112 bellen

Als je 112 belt krijg je eerst een algemene centralist van de meldkamer aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je de politie, brandweer of ambulance wilt spreken. De centralist verbindt jou door naar een verpleegkundig centralist.

De meeste mensen vinden het best spannend om 112 te bellen. Je bevindt je waarschijnlijk in een situatie die je nog niet eerder hebt meegemaakt. Of je maakt je veel zorgen over je gezondheid of de gezondheid van een ander. De centralisten begrijpen dat.

De juiste zorg op de juiste plaats

De centralisten van de Meldkamer Ambulancezorg zijn geschoold om op afstand eerste hulp te verlenen. Dit doen ze door vragen te stellen en door instructies te geven. Door de antwoorden van de melder krijgt de centralist een helder beeld van de situatie en de toestand van de patiënt. Op die manier kan de centralist ervoor zorgen dat de patiënt de hulp krijgt die nodig is.

Van melding tot inzet

Planbare ambulancezorg

Onze ambulances rijden niet alleen bij spoedgevallen. Een deel van de ambulanceritten worden vooraf ingepland. Dit noemen we planbare ambulancezorg. Voorbeelden van planbare ambulancezorg zijn het vervoer van een patiënt vanaf het huisadres naar het ziekenhuis voor een behandeling of bijvoorbeeld van het ziekenhuis naar een verpleeghuis.

Planbare ambulancevervoer is voor patiënten die liggend vervoerd moeten worden en die onderweg medische handelingen of monitoring nodig zijn. Je kunt planbare ambulancezorg niet zelf regelen. Alleen onze ketenpartners, zoals ziekenhuizen, zorginstellingen en huisartsen kunnen een aanvraag bij ons doen voor planbare ambulancezorg.

Wel acuut,
geen 112

Niet bij alle acute zorgvragen bel je 112. Er zijn meerdere plekken waar je terecht kunt met je acute zorgvraag. Voorbeelden hiervan zijn je huisarts, de specialist waar je in behandeling bent, jouw tandarts of een eigen hulpverlener van de GGZ. Het is belangrijk de juiste zorgverlener te kiezen, zodat je de zorg krijgt die bij jouw vraag en situatie past. Bel je buiten kantoortijden en word je doorverbonden naar een automatische beantwoorder? Luister dan goed naar de ingesproken boodschap. De meeste zorgverleners vertellen in een spraakbericht wat je buiten kantoortijden kunt doen.

Een huisarts nodig buiten kantoortijden?

Tijdens de avond, de nacht en in het weekend kun je terecht bij de regionale huisartsendienst:
Doktersdienst Groningen: 0900 – 9229.
Dokterswacht Friesland: 0900 – 112 7 112.
Centrale Huisartsendienst Drenthe: 0900-1120112.

Twijfel je of jouw vraag kan wachten tot de volgende (werk)dag? Kijk dan eens op www.thuisarts.nl.