Ingebruikname digitale planmodule planbare ambulancezorg

Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland gaat vanaf 27 september over naar het digitaal plannen van de planbare ambulancezorg. De digitale planmodule (MRP) helpt bij het efficiënt plannen van de beschikbare ambulances. Hierbij is de verwachting dat ambulances voor middencomplexe ambulancezorg straks meer ritten per dag kunnen rijden.

Voor het aanvragen van planbare ambulancezorg bellen ketenpartners nog steeds naar de meldkamer voor planbare ambulancezorg. Hierin verandert niets. Wat wel verandert is dat sommige ritten met een ruimere margetijd ingepland worden.

Margetijd
Op basis van triage beslist de verpleegkundig centralist of de rit ingepland kan worden met margetijd. In dat geval kan de ambulance een half uur eerder tot maximaal een uur later komen, dan de gewenste tijd. Margetijd wordt alleen toegepast bij overplaatsingen, ontslagen en interklinisch vervoer. Voor ziekenhuisafspraken bij een specialist of voor een behandeling geldt in principe geen margetijd. Wel kan het zijn dat de patiënt 15 minuten eerder dan de behandelafspraak aanwezig is.

Overzichtelijk en efficiënt
De digitale planmodule is helpend bij de toenemende vraag naar ambulancezorg en de uitbreiding van ambulances voor middencomplexe zorg. Verder worden eind 2023 de inzettijden verruimd, waardoor de capaciteit toeneemt en hiermee ook de behoefte aan een goed en duidelijk overzicht van de beschikbare ambulances.

Informeren ketenpartners
De Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland informeert de ketenpartners via de lijn. Daarnaast staat de actuele berichtgeving altijd vermeld op onze website www.mkann.nl.

Veelgestelde vragen

  • Waarom stapt de meldkamer over naar een digitale planmodule?
    De digitale planmodule helpt bij het efficiënt plannen van de beschikbare ambulances. Hierbij is de verwachting dat ambulances voor middencomplexe ambulancezorg straks meer ritten per dag kunnen rijden.
  • Wat verandert er in het aanvragen van ambulancevervoer?
    Er verandert niets in de manier hoe ambulancevervoer aangevraagd kan worden. Ritten voor behandelafspraken zijn in principe op tijd. Wel kan het zijn dat de patiënt 15 minuten eerder aanwezig is. Voor alle andere ritten wordt straks een ruimere margetijd gerekend.
  • Moeten onze patiënten straks heel lang wachten?
    De ambulance voor middencomplexe ambulancezorg kan een half uur eerder komen tot maximaal een uur later, dan de gewenste tijd. Van hele lange wachttijden is dus geen sprake.
  • Wat als de patiënt een afspraak heeft met een arts?
    Alle ambulanceritten die nodig zijn voor een behandelafspraak, worden in principe op tijd gereden. De verpleegkundig centralist beslist op basis van triage of de rit ingepland kan worden met margetijd. Bij een behandelafspraak wordt geen margetijd gerekend.
  • Is het ook mogelijk om straks ritten aan te vragen die pas over een week zijn?
    De aanvraagtijd verandert eerst nog niet. Het aanvragen van een ambulance kan tot maximaal één dag van te voren. Mogelijk dat dit in de toekomst wel aangepast wordt.
  • Hoeveel margetijd wordt er gerekend?
    De ambulance voor middencomplexe ambulancezorg kan een half uur eerder komen tot maximaal een uur later, dan de gewenste tijd.
  • Kunnen ketenpartners straks ook digitaal de ambulance aanvragen?
    Dat is nu nog niet mogelijk. De verwachting is wel dat dit in de toekomst mogelijk wordt.